Wirtualna rzeczywistość (VR)
Moje zainteresowania wirtualną rzeczywistością pogłębiły się w 2020 roku, kiedy zaczęłam prowadzić trening rozwoju odporności psychicznej online oraz w wirtualnej rzeczywistości w ramach projektu naukowo-badawczego. O projekcie możesz przeczytać tutaj. Moim zdaniem aplikacje w wirtualnej rzeczywistości są niezwykle atrakcyjne i perspektywiczne. Szukam rozwoju w tym obszarze i chętnie poznaję ludzi, z którymi mogę łączyć się w interdyscyplinarnych projektach.
Czym jest wirtualna rzeczywistość (VR)?
Wirtualna rzeczywistość to sposób wykorzystania technologii komputerowej, do stworzenia efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie fizycznej obecności (Jaron Lanier).
Urządzeniem służącym do pracy w VR są specjalne gogle, które dają w pełni realistyczne wrażenie przebywania w tym świecie. Natomiast za pomocą kontrolerów ruchu rąk można wchodzić w interakcje z obiektami oraz podnosić i przemieszczać obiekty.
Na czym polega przewaga wirtualnej rzeczywistości nad innymi narzędziami w szkoleniach?
O VR stanowią trzy cechy: immersja (immersion), poczucie obecności i interakcja.
Immersja to wrażenie bycia w zanurzonym w rzeczywistości wirtualnej. Immersja jest osiągana poprzez maksymalne usunięcie doznań ze świata rzeczywistego i zastąpienie ich doznaniami ze środowiska wirtualnego (virtual environment – VE).
Obecność wiąże się z poczuciem zaangażowania w wirtualny świat i bycia jego częścią. Poczucie obecności jest zależne nie tylko od immersji, ale też od zaangażowania użytkownika.
Interakcja jest związana ze zdolnością komputera do wykrywania działań użytkownika i reakcji na nie w czasie rzeczywistym poprzez odpowiadanie na polecenia użytkownika, zmianę krajobrazu czy dostosowanie reakcji wirtualnych postaci. Interakcja ma również duże znaczenie dla poczucia obecności.
Te trzy cechy sprawiają, że możliwości kreacji rzeczywistości są duże, ograniczone wyłącznie fantazją twórców i budżetem na warstwę technologiczną. VR w bezpieczny dla użytkownika sposób dostarcza sytuacji mało prawdopodobnych lub niemożliwych do zaistnienia w rzeczywistym kontekście. Trzeba pamiętać jednak, że kreowany komputerowo świat nie jest jednak idealną kopią świata rzeczywistego.
Źródło: Kruk, D., Mętel, D., & Cechnicki, A. (2019). A paradigm description of virtual reality and its possible applications in psychiatry. Advances in Psychiatry and Neurology/Postępy Psychiatrii i Neurologii, 28(2), 116-134. https://doi.org/10.5114/ppn.2019.86255
Jakie są korzyści z aplikowania VR w szkoleniach rozwijających umiejętności psychologiczne?
Zgodnie z raportem PwC “The Effectiveness of Virtual Reality Soft Skills Training in the Enterprise. A Study” uczestnicy szkoleń w VR względem szkoleń tradycyjnych są:
4 x bardziej skoncentrowani,
275% bardziej pewni siebie, aby działać zgodnie z tym, czego się nauczyli,
3,75 x bardziej emocjonalnie związani z treścią szkolenia.
Ponadto, szkolenia VR umożliwiają:
- Większą motywację do przyswajania wiedzy.
- Większe zaangażowanie w działania.
- Wzrost zapamiętywalności treści względem znanych dotychczas metod (na poziomie około 50%).
- Nieograniczoną eksploracja przestrzeni.
- Symulację zjawisk trudnych i niebezpiecznych w bezpiecznych warunkach.
- Odwzorowanie praktycznie każdego procesu i każdego zdarzenia w dowolnym momencie.